Marzec

1.W MARCU JAK W GARNCU

· poznanie i wyjaśnienie przysłowia „ W marcu jak w garncu”

· określanie zjawisk pogodowych występujących na przedwiośniu

· kształcenie umiejętności właściwego stosowania zwrotów określających czas: przedtem, teraz, potem

· krakowiak -nauka kroku podstawowego – cwału dostawnego

· nabywanie umiejętności wykorzystania różnorodnych materiałów do skomponowania pracy plastycznej na konturze

· rozwijanie umiejętności wycinania w linii krzywej i prostej

· kształtowanie umiejętności kodowania i odkodowywania informacji za pomocą krążków i kubeczków

2. DBAMY O ZDROWIE NA PRZEDWIOŚNIU

· uświadomienie dzieciom wpływu odżywiania na zdrowie człowieka

· zapoznanie z treścią wiersza

· zachęcenie do częstego spożywania warzyw i owoców

· budzenie zainteresowania hodowlą roślin

· zapoznanie dzieci z pojęciem higiena osobista, oraz sposobem dbania o higienę

· kształcenie właściwego doboru ubrań w zależności od warunków atmosferycznych

· zachęcenie do zdrowego trybu życia

· utrwalenie nazw produktów zdrowego odżywiania

· kształtowanie zamiłowania do czystości, nawyków higienicznych, mycia zębów

3. MALI EKOLODZY

· zwiększanie świadomości na temat, czym są produkty ekologiczne

· poznanie niskoprzetworzonych produktów ekologicznych i zachęcanie do ich rozpoznawania i spożywania

· propagowanie zdrowego stylu życia

· zapoznanie z zasadami ochrony przyrody

· poznanie pojęć: ekologia, recykling, segregacja , zdrowa żywność

· zapoznanie z rodzajami pojemników na odpady.

· rozwijanie poczucia rytmu oraz wrażliwości muzycznej

· poznanie poznaje praktycznego zastosowanie odpadów wtórnych np. wykorzystanie w pracy plastycznej czy przybory w zajęciach ruchowych

· zabawy rozwijające umiejętności matematyczne i kompetencje cyfrowe dzieci (także z

wykorzystaniem tablicy interaktywnej)

· ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez zabawy ruchowe z elementem rzutu i celowania

4. ZAWITAŁA WIOSNA- KODOWANIE NA DYWANIE

· poszerzenie wiadomości na temat wiosny

· zapoznanie dzieci z pierwszymi zmianami zachodzącymi wiosną w świecie roślin i zwierząt

· rozwijanie możliwości utworzenia skryptu za pomocą symboli graficznych

· kształcenie poprawności określania kierunku: „ w prawo”, „ lewo”

· zwrócenie uwagi na kolory występujące wiosną

· układanie na macie za pomocą określonego kodu

· zapoznanie ze słowami i melodią piosenki

· utrwalanie nazw ptaków powracających na wiosnę

5. WIELKANOC

· zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami wielkanocnymi

· uświadomienie , co jest potrzebne do wzrostu roślin (założenie hodowli owsa)

· rozwijanie umiejętności uzasadniania swojego stanowiska poprzez zabawy słowne i z obrazkami np. takie jak „Tak czy nie” oraz „Prawda czy fałsz” , „Ty masz rację , ja mam rację” itp.

· przygotowywanie do nauki pisania poprzez ćwiczenia graficzne

· poprawne posługiwanie się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni

· nabywanie umiejętności łączenia ruchu z muzyką

· pobudzanie ekspresji twórczej oraz wyobraźni i pomysłowości poprzez wykonywanie ozdób wielkanocnych typu pisanki, baranki, palemki, ozdobne kartki, kwiatki itp.

· nabywanie umiejętności pokonywania trudności o charakterze umysłowym: dydaktyczne zabawy

typu kodowanie na dywanie oraz rozwiązywanie zadań, zgadywanek itp. z wykorzystaniem tablicy

interaktywnej

 

Piosenka „Kucharz Marzec” sł. Dorota Kluska, muz. Andrzej Zagajewski

Do kuchni wpada Marzec

i chce coś ugotować,

lecz straszny z niego gapa,

nie może zdecydować…

Ref. Czy będzie śnieg, czy słońce, czy może jednak plucha,

ulewa, mały wietrzyk, czy wielka zawierucha.

Do garnka wszystko wrzucił, dołożył dwie przyprawy…

Co wyszło? Nie wiadomo!

Sam bardzo jest ciekawy…

Ref. Czy będzie śnieg, czy słońce…

Wiosną zdarzyć się może w pogodzie zamieszanie.

Gdy Marzec znów gotuje, nikt nie wie, co się stanie.

Ref. Czy będzie śnieg, czy słońce…

 

Wiersz „ Wiem, co jem” Agata Dziechciarczyk

Zapamiętaj przedszkolaku

Że choć wszystko jest do smaku

Nie od razu to kosztujesz

Czasem pieczesz lub gotujesz

Bardzo zdrowe są surowe

Smakołyki owocowe

I warzywa rozmaite

Na surowo znakomite

I do buzi wiedz, co wkładasz

Zanim będziesz się objadać

Bezpieczeństwo sprawa ważna

Tu potrzebna jest rozwaga.

 

Wiersz „Co to jest ekologia?” D. Klimkiewicz, W. Drabik

Ekologia – mądre słowo,

a co znaczy – powiedz, sowo?

Sowa chwilę pomyślała

i odpowiedź taką dała:

„To nauka o zwierzakach,

lasach, rzekach, ludziach, ptakach.

Mówiąc krótko, w paru zdaniach,

o wzajemnych powiązaniach

między nami, bo to wszystko

to jest nasze środowisko.

Masz je chronić i szanować!”

– powiedziała mądra sowa….

 

Piosenka „ Kle, kle Boćku”

Kle- kle boćku, kle – kle

Witaj nam bocianie,

Wiosna ci szykuje, wiosna ci szykuje

Żabki na śniadanie.

Kle-kle boćku, kle-kle

Witamy cię radzi,

Gdy zza morza wracasz,

Gdy zza morza wracasz

Wiosnę nam prowadzisz.

Kle-kle boćku, kle-kle

Witaj na stodole,

Chłopcy ci szykują,

Chłopcy ci szykują

Gniazdo w starym kole

Piosenka „Wielkanocne życzenia” – sł. Dorota Kluska, muz. Andrzej Zagajewski

Na rzeżuchę wskoczył zając, już wesoło kica

i mazurkiem lukrowanym ciągle się zachwyca.

Ref: Nagle zjawił się kurczaczek nie wiadomo skąd,

Życząc dobrych i wesołych Wielkanocnych Świąt.

Kurczak piórka swe nastroszył, żurku zasmakował

i pisankę w różne wzory pięknie pomalował.

Ref: Nagle zjawił się baranek nie wiadomo skąd,

Życząc dobrych i wesołych Wielkanocnych Świąt.

Kurczak z lukru, baran z cukru, czekolady zając

powpadały do koszyka, radośnie śpiewając.

Ref. Niech popłyną w świat życzenia do każdego z Was

Niech to będzie najpiękniejszy wielkanocny czas / 2 x