Grudzień

Tematyka:

Co cieszy Mikołaja?
 

· Porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości;

· Rozpoznawanie, nazywanie i zabawy z literą b, B

· Poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej.

· Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;

· Nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;

· Umożliwienie rozwijania talentów dzieci poprzez ekspresję słowną,wokalną, ruchowa i plastyczną w czasie przygotowywania do przedstawienia-Jasełek

· Tworzenie ozdób z wybranych samodzielnie przez dzieci materiałów oraz z zaproponowanych przez nauczycielkę :gwiazdki, aniołki, reiferki itd.,itp., (cd.)

· Poszerzanie doświadczen plastycznych poprzez stosownaie niecodziennych materiałów (brokat, sreberka, złotka, folia itd.)

 

O czym w święta każdy z nas pamięta?

· Zapoznanie z wybranymi symbolami bożonarodzeniowymi

· Poznanie tradycyjnych potraw wigilijnych i ich znaczenia

· Wyjaśnianie znaczenia słowa – kolędnicy

· Odkrywanie właściwości chemicznych popularnych produktów spożywczych używanych w trakcie przygotowań świątecznych

· Rozpoznawanie, nazywanie i zabawy z literą b, B

· Poznanie przepisu na pierniki
 

Święta tuż tuż

· Utrwalanie znajomości dotychczas poznanych liter i cyfr

· Uściślanie i utrwalanie wiadomości na temat świąt

· Rzowijanie logicznego myślenia poprzez zabawy z cyklu „Kodowanie na dywanie”

· Tworzenie ozdób światecznych z wybranych samodzielnie przez dzieci materiałów oraz z zaproponowanych przez nauczycielkę :gwiazdki, aniołki, reiferki itd.,itp., (cd.)

· Rozwijanie muzykalności i pamięci muzycznej poprzez naukę kolęd, pastorałek i piosenke o charakterze światecznym

· Poszerzanie doświadczeń muzycznych poprzez realizowanie rytmów z użyciem janczarów, dzwoneczków,dzwonków i innych instrumentów

· Wyrabianie współczucia dla osób chorych i w trudnej sytuacji, uzmysławianie możliwości pomocy charytatywnej,przypomnienie znaczenia pojęcia”akcja charytatywna”

 

Jakie sporty uprawia Pani Zima?

· Rozpoznawanie, nazywanie i zabawy z literą s, S

· Przypomnienie i utrwalenie bezpiecznych zachowań podczas zimowych zabaw

· Poznanie charakterystycznych cech popularnych sportów zimowych

· Odkrywanie właściwości wody i lodu

· Nauka dni tygodnia

· Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego

 

”Pomocnik Mikołaja” sł. i muz. Krystyna Gowik

1. Gdy mikołaj jedzie z prezentami do nas tu,

chcę do jego sanek wskoczyć i pomagać mu!

Chmury rozganiać pod jego saniami,

nosić te ciężkie worki z prezentami,

karmić renifery i wśród śnieżnej zamieci

szukać dróg do wszystkich w świecie dzieci.

Bo tak bardzo…

Ref.: Chcę, by zabrał mnie mikołaj do pomocy.

Chcę z nim jeździć saneczkami w dzień i w nocy.

Mamo, tato, pozwólcie mi na tę wycieczkę,

aby można pomóc mu troszeczkę,

choć troszeczkę.

2. Może by samemu mikołajem kiedyś być?

I pomagać innym, by szczęśliwie można żyć.

Farby pożyczać i kredki, gdy trzeba,

iść po zakupy, choć śnieg sypie z nieba.

Z pieskiem wyjść na spacer, babci pomóc gotować,

mikołajem być – trzeba spróbować.

Bo tak bardzo…

Ref.: Chcę, by zabrał

 

Piosenka „Przedświąteczne odliczanie” sł.i muz. Krystyna Gowik

Jeden, dwa i trzy. Przyłącz się do gry.

To świąteczne odliczanie w przedświątecznym bałaganie.

Jeden, dwa i trzy. Przyłącz się do gry

Trzy i cztery bo, dobry sposób to dzieci, które z rodzicami

robią wszystko przed świętami.

Trzy i cztery bo, dobry sposób to.

Cztery oraz pięć, pomóż gdy masz chęć.

Najpierw wszystkie spisz zadania

I czas do ich wykonania.

Cztery oraz pięć, pomóż gdy masz chęć.

Potem pięć i sześć, zanim zaczniesz jeść,

To pierniczki i babeczkę, pomóż upiec choć troszeczkę.

Potem pięć i sześć, zanim zaczniesz jeść.

Sześć i siedem już, święta są tuż tuż,

wiec choinkę ubrać trzeba, sama sobie rady nie da.

Sześć i siedem już, święta są tuż tuż.

Siedem ,osiem gdy włączasz się do gry,

Już nie zwlekaj z porządkami na swej półce z zabawkami.

Siedem ,osiem gdy włączasz się do gry.

Osiem, dziewięć też, co masz robić wiesz.

Chcesz się przydać to w te pędy śpiewać naucz się kolędy.

Osiem, dziewięć też, co masz robić wiesz.

Kiedy dziesieć już, to Wigilia tuż.

Uroczyste włóż ubranie, tak pomożesz tacie,mamie.

Kiedy dziesięć już, to Wigilia tuż.

 

„Choinka” Bożena Forma

W ten szczególny wieczór tańczą świec płomyki, salę wypełniają skaczące ogniki. W kącie naszej sali, pięknie wystrojona, panna choineczka uśmiecha się do nas.

Na niej bombki, łańcuch, lampki kolorowe, gwiazdeczki prześliczne, złocone, bajkowe. Na jednej gałązce piernikowe ludki, a na innej siedzą małe krasnoludki.

Pajacyk, kogucik, maleńkie serduszka, chrupiące ciasteczka, pachnące jabłuszka. Niech gwiazda na niebie jasnym światłem świeci i ogarnia ciepłem serca wszystkich dzieci.

„Zimowe szaleństwa” (sł. I muz. Krystyna Gowik)

1. Ciasto śniegowe ugniatamy i kulami śniegowymi w krąg rzucamy. A Pani Zima razem z nami skacze, rzuca w dal śnieżkami. Potem wszyscy razem, z pomocą Pani Zimy, toczymy wielkie kule, bałwana lepimy.

Ref. Pełno śniegu za oknami, załóż kurtkę i chodź z nami! Zima woła wszystkich wkoło, by pobawić się

wesoło. Mróz chce szczypać nas w policzki – my go śniegiem obsypiemy. Zakładamy rękawiczki. Ruch to zdrowie, a więc zdrowsi będziemy.

2. A teraz czas na lodowisko. Wszyscy kręcą piruety, bo jest ślisko. A roześmiana Pani Zima mocno nas za ręce trzyma. I zmęczeni bardzo suniemy pomalutku. A łyżwy chcą odpocząć i skrzypią po cichutku.