Grudzień

Temat tygodnia: Co cieszy Mikołaja ?

· nabywanie umiejętności skupiania uwagi na treści opowiadania;

· rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji.

· rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych;

· stosowanie podczas zabaw określeń: długi – krótki, mały – duży.

· opanowanie melodii i tekstu piosenki;

· rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.

· rozwijanie sprawności ruchowej;

· rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

· rozwijanie sprawności manualnej;

· ćwiczenia pamięci poprzez naukę krótkich, prostych rymowanek.

Temat tygodnia: Jakie sporty uprawiamy zimą ?

· rozwijanie mowy;

· poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimą.

· poznawanie nazw dni tygodnia;

· kształtowanie orientacji w przestrzeni.

· rozwijanie swobody ruchów podczas zabaw;

· rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

· rozwijanie sprawności ruchowej;

· zdobywanie wiadomości dotyczących charakterystycznych cech zimy;

· rozwijanie umiejętności manualnych.

Temat tygodnia: O czym w święta każdy z nas pamięta ?

· rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego;

· poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.

· doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami: mały – duży, krótki – długi, nisko – wysoko;

· zapoznanie ze zwyczajem składania życzeń świątecznych i wysyłania kart z życzeniami.

· rozwijanie percepcji słuchowej;

· rozwijanie mowy, poznawanie wybranych tradycji bożonarodzeniowych.

· rozwijanie sprawności ruchowej;

· zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała.

· rozwijanie sprawności ruchowej;

Temat tygodnia: Który żywioł jest najważniejszy?

· rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;

· zapoznanie z ogniem jako żywiołem.

· kończenie ułożonych sekwencji;

· zapoznanie z wodą jako żywiołem.

· wykonanie układu ruchowego do piosenki;

· zapoznanie z ziemią jako żywiołem.

· rozwijanie sprawności ruchowej;

· zapoznanie z powietrzem jako żywiołem.

· ekspresja twórcza;

· podsumowanie wiedzy dotyczącej żywiołów.

 

Wiersz do nauki:

 

Wczoraj napisałam

List do Mikołaja

Położyłam na parapet

Czekałam do rana

 

Rano oczy otworzyłam

Wyskoczyłam z łóżka

Sprawdzić czy list leży

Czy go wzięli Anieli

 

Radość moja była wielka

List został zabrany

Szczęśliwa pobiegłam

Do taty i mamy

 

Ciekawe co Mikołaj

Z mojej długiej listy

Przyniesie pod poduszkę

W ten dzień uroczysty

 

Prosiłam o lale

O telefon nowy

I życzyłam mu pięknie

By był zawsze zdrowy.

 

„Wieczór wigilijny” – słuchanie wiersza Bożeny Formy

W wigilijny wieczór przy stole siadamy,

dzieląc się opłatkiem, kolędy śpiewamy.

W przytulnym pokoju, w choinkowych blaskach

miło gaworzymy, jedząc pyszne ciastka.

Czeka pod choinką na każdego prezent,

serce mocniej bije, gdy go w ręce bierzesz.

Wszyscy są szczęśliwi, czas szybko ucieka,

ważne są te chwile w życiu dla człowieka

 

„ List do Mikołaja” – słuchanie wiersza I. Fabiszewskiej

 

Mikołaju, Mikołaju takie mam marzenie,

Abyś przyniósł mi w prezencie to, co ci wymienię.

Trąbkę, bym w nią dmuchał mocno, ile starczy tchu.

Z trąbki dźwięki by płynęły: tru, tu, tu, tu, tu.

Autko, bo opony cztery już do niego mam.

Zaparkowałbym przed domem: bram, bram, bram, bram, bram.

Dużą lalkę z warkoczami. Kładłbym ją do snu.

Tuliłbym ją w swych ramionach: lu, lu, lu, lu, lu.

Przynieś proszę te prezenty, i uśmiechów moc.

Niech się spełnią me marzenia w tę grudniową noc.

 

Piosenka:

 

„Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem „

Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,

bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.

Ref. Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku,

a prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.

Ref. Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

„Mikołaj”

1. Ma czerwoną czapkę,

worek z prezentami,

już za chwilę będzie

tutaj razem z nami.

Ref.: Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń dzwonią

wesołe dzwoneczki.

Już jedzie mikołaj,

z nim wesołe elfy.

2. Renifery ciągną

sanie czarodziejskie,

w saniach są dla dzieci

podarunki piękne.

Ref.: Dzyń, dzyń, dzyń…

 

„Świąteczne życzenia” – zapoznanie z piosenką

1. Gdy spadnie pierwszy śnieg

i przyjdą do nas święta,

o życzeniach dla bliskich

każdy pamięta, pamięta…

Ref.: I my dziś wszystkim składamy

piękne, świąteczne życzenia,

nucąc kolędę w wigilię

Bożego Narodzenia.

. Już pierwsza gwiazdka lśni

i płynie w świat kolęda.

Pod choinką prezenty.

To piękne, rodzinne święta.

Ref.: I my dziś wszystkim składamy…

 

„Zimowe zabawy”

1. Dziś na dworze spadł pierwszy śnieg,

wszystkie dzieci tak cieszą się.

Ref. Dzieci lubią łyżwy i sanki,

i ze śniegu lepić bałwanki.

2. Na saneczkach Staś z górki mknie,

na ślizgawce Jaś bawi się.

Ref.: Dzieci lubią łyżwy i sanki...

3. Już się śmieją bałwanki dwa,

każdy garnek na głowie ma.

Ref.: Dzieci lubią łyżwy i sanki...

 

„Żywioły”

1. Pożar może spalić miasto,

powódź zniszczyć domy.

Ale przecież nie ma życia

bez ognia i wody.

Ref.: Ziemia i woda,

ogień i powietrze,

choć mogą być groźne,

są też pożyteczne.

2. Wiatr wiatraki wciąż napędza,

ziemia daje plony.

Lecz trzęsienie ziemi, wichry,

to groźne żywioły.

Ref.: Ziemia i woda...