Listopad

 

1. Moja rodzina

· rozwijanie mowy,

· budzenie szacunku dla rodziców za to, co dają dzieciom,

· rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,

· poznawanie litery i: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej; utrwalanie poznanych liter,

· utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur,

· rozwijanie umiejętności liczenia,

· poznawanie zapisu cyfrowego liczby 4,

· rozwijanie szybkości i zwinności,

· rozwijanie umiejętności wokalnych,

· wyrabianie poczucia świadomości ruchu,

· rozwijanie sprawności manualnych,

· wykorzystanie w pracy materiałów odpadowych,

· poznawanie właściwości magnetycznych magnesu,

· budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną,

· rozwijanie słuchu fonematycznego,

· podawanie cech rodziców,

· uświadamianie, że zabawy dawne i obecne są bardzo podobne,

· rozwijanie sprawności fizycznej

2. Mój dom

· rozwijanie umiejętności liczenia i szeregowania,

· utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,

· rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

· określanie miejsca spółgłoski t w słowie, zapoznanie z literą t: małą i wielką, drukowaną i pisaną,

· rozwijanie umiejętności klasyfikowania,

· dostrzeganie i kontynuowanie rytmu,

· utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,

· rozwijanie sprawności fizycznej,

· rozwijanie umiejętności wokalnych,

· sprawne reagowanie na sygnały – słowne i muzyczne,

· rozwijanie sprawności manualnych,

· poznawanie wiadomości o wybranych urządzeniach elektrycznych,

· rozwijanie mowy,

· poznawanie zwyczajów kotów i psów,

· rozwijanie narządów artykulacyjnych,

· ćwiczenia drobnych ruchów rąk,

· utrwalanie nazewnictwa urządzeń elektrycznych i ich zastosowania w domu.

3. Moje prawa i obowiązki

· rozwijanie mowy,

· uświadamianie dzieciom ich praw,

· rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

· rozwijanie słuchu fonematycznego,

· utrwalanie poznanych liter,

· poznawanie cech trójkąta,

· utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur,

· wprowadzenie znaków: równości, mniejszości, większości,

· rozwijanie sprawności fizycznej,

· rozwijanie umiejętności wokalnych,

· utrwalenie kroku poloneza,

· rozwijanie sprawności manualnej,

· rozwijanie słuchu fonematycznego,

· utrwalanie poznanych praw dziecka,

· przybliżanie zjawiska przewodnictwa cieplnego,

· poznawanie materiałów, które przewodzą ciepło,

· zapoznanie z Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka.

4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo

· rozwijanie mowy,

· zachęcanie do zdrowego stylu życia,

· rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

· rozwijanie słuchu fonematycznego,

· utrwalanie poznanych liter,

· rozwijanie umiejętności liczenia,

· zachęcanie do dbania o czystość,

· utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,

· rozwijanie sprawności manualnych,

· rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,

· rozwijanie aparatu głosowego,

· zachęcanie do wykonywania prostych potraw,

· przestrzeganie zasad higieny podczas wykonywania kanapek,

· uwrażliwianie dzieci na sytuacje, które nie sprzyjają bezpieczeństwu,

· uświadamianie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby,

· zachęcanie do dbania o zęby,

· rozwijanie sprawności fizycznej.

 

Wiersz Jadwigi Koczanowskiej „Mama i tata”

Mama i tata to świat nasz cały –

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały;

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca,

oraz cierpliwość, co nie ma końca.

Kochana Mamo, kochany Tato,

dzisiaj dziękować chcemy wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

 

Piosenka „Moja mama” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)

I. Moja mama tak świetnie gotuje,

na komputerze się zna.

I o świecie wie prawie wszystko,

taka mama to prawdziwy skarb.

Ref.: A kiedy mocno przytuli do serca,

wiem, że mnie kocha jak nikt.

I ja mamę kocham najmocniej jak umiem,

ze wszystkich swoich sił.

II. Tylko mama podpowie, doradzi

i zawsze pomoże mi,

bo jest blisko, bo jest tuż obok,

wciąż mnie uczy, jak dobrze mam żyć.

Ref.: A kiedy…

III. Właśnie ona prowadzi przez życie,

mam przecież tak mało lat.

Mówi, co złe, a co jest dobre,

z moją mamą poznaję ten świat.

Ref.: A kiedy…

 

Wiersz „Rodzinny wiersz”

Tata Ani jest lekarzem,

tata Janka – marynarzem.

Tata Ewy – ogrodnikiem,

a Michała jest lotnikiem.

Tata Asi – kolejarzem,

a Marcela – jest piekarzem.

Mama Uli smaży pączki,

a Szymona – pisze książki.

Mama Eli jest kierowcą,

a Karola – zawiadowcą.

Mama Leny jest kelnerką,

a Renaty – jest tancerką.

Mama Kajtka jest malarzem,

tata Olka – betoniarzem.

 

Wiersz Bożeny Formy „Mama”

Zbieram kwiaty na łące,

piękny bukiet z nich zrobię.

Bardzo cię kocham, moja mamusiu,

więc ofiaruję go tobie.

A kiedy zapadnie wieczór,

wszystkie gwiazdy na niebie

dokładnie policzę i tyle buziaków

będę miała dla ciebie.

Dam ci moje serduszko,

w nim jest wiele miłości,

bardzo cię kocham i tym prezentem

chcę dać ci wiele radości.

 

Piosenka „Maluję wielki dom” (sł. i muz. Krystyna Gowik)

I. Maluję wielki dom. Ściany ma, okna ma, dach czerwony.

A przed domem koty dwa, a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją nam jak żywe: puk, puk, puk, puk.

Mój dom po prostu jest prawdziwy, bezpiecznie jest tu.

II. Nad domem słońce lśni, ptaki dwa lecą gdzieś nad chmurami.

Tata z bratem w piłkę gra, a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją…

III. Za oknem rośnie las, pośród drzew idzie jeż i sarenka.

Babcia koszyk grzybów ma, a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją…

IV. Już dom gotowy mam! Taki dom, duży dom dla rodzinki.

Dziadek jeszcze niesie psa, a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją…

 

Wiersz Pawła Beręsewicza „Dom rodzinny”

Gdy jakiś straszek, strach, straszydło

chce, żeby życie mi obrzydło,

przyspieszam kroku, biegnę i…

przed nosem im zamykam drzwi.

Za tymi drzwiami mama z tatą

osłabią strachów moc herbatą,

serdecznym słowem, czułym gestem.

Tam się nie boję. W domu jestem.

 

Wiersza Wandy Grodzieńskiej „Chory kotek”

Wyszedł kotek na deszczyk,

Dostał kaszlu i dreszczy.

Boli głowa i oczy,

Nogi w błocie przemoczył.

Kładzie mama koteczka

Do ciepłego łóżeczka.

Bierze synka za rączkę:

− Oj, masz, synku, gorączkę.

Przyszedł tatuś wieczorem

Z siwym panem doktorem.

− Ratuj, panie doktorze,

Bo synkowi wciąż gorzej!

Doktor kotka opukał,

Okularów poszukał

I powiada: − Dam ziółka,

Będzie zdrowy jak pszczółka.

Dam i proszki na dreszcze,

Niech przeleży dzień jeszcze,

Ale lepsze niż proszki

Są na deszczyk kaloszki.

 

Piosenka „Kundelek Felek” (sł. i muz. Krystyna Gowik)

Ref.: Kundelek Felek ma nos jak kartofelek.

Ma uszy jak miotełki, pazurki jak widełki.

I takie wielkie, gorące serce Felek ma,

że wielką miłość wszystkim z niego da! (bis)

I. Kundelek Felek często się smuci,

że jego pani do domu nie wróci.

I bardzo tęskni, i wciąż pamięta,

bo takie właśnie są wszystkie zwierzęta.

Ref.: Kundelek Felek…

II. Kundelek Felek z radości szczeka

i piłkę goni, gdy ta mu ucieka.

A kiedy burza, deszcz pada z nieba,

to Felka mocno tak przytulić trzeba!

Ref.: Kundelek Felek…

III. Kundelek Felek zły bywa czasem

i wtedy warczy jak traktor pod lasem!

Więc szybko podaj mu psie pyszności,

a wtedy miną mu pieskowe złości.

Ref.: Kundelek Felek…

IV. Choć nic nie mówią nasze zwierzaki,

to chcą opieki i twojej uwagi.

Bo każde czuje swego człowieka,

kocha i tęskni, i zawsze czeka.

 

Wiersz Marcina Brykczyńskiego „O prawach dziecka”

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić,

Stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,

I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej, jak umiecie.

 

Wiersz Agaty Widzowskiej „Małe cuda”

To nieprawda, że dorośli najmądrzejsi są pod słońcem,

bo kto uczy ich radości? Małe roześmiane brzdące!

Tak wspaniale być maluchem, biegać boso, liczyć mrówki,

koniec tęczy mieć za uchem, łowić ryby na sznurówki.

Wszystkie dzieci są ciekawe, chcą znać pismo i cyferki,

badać to, co piszczy w trawie, wiedzieć, czemu słoń jest wielki.

Gdy się dziecku coś nie uda i popada w tarapaty,

wspieraj je, a sprawisz cuda, nie krzycz głośniej od armaty!

Dzieci lubią być słuchane, kiedy mówią coś z powagą,

a gdy czasem chcą być same, mają też do tego prawo.

Nikt nie może szturchać dziecka, straszyć klapsem ani pasem,

śmiać się, gdy mu leci łezka, lub nazywać go głuptasem.

Czasem dzieci są marudne, płaczą z żalu lub ze złości,

są samotne, śpiące, brudne, ale zawsze chcą miłości!

Gdy się duzi bawią z dziećmi w śmichy-chichy, poczytajki,

świat jest piękny i bezpieczny, lepszy od zmyślonej bajki.

 

Wiersz Barbary Szelągowskiej „Zdrowym być”

Zdrowym być jak rydz,

rosnąc jak na drożdżach.

Czy można tak żyć?

A właśnie, że można!

Wystarczy codziennie

się gimnastykować,

chodzić na spacery

i zęby szorować.

Kąpać pod prysznicem

i często myć ręce;

owoców i warzyw

zjadać jak najwięcej.

Hałasu unikać,

tak jak i słodyczy.

To właśnie dla zdrowia

najbardziej się liczy

 

Piosenka „Uśmiechnij się do sera” (sł. i muz. Krystyna Gowik)

I. Marudzisz czasem tak, że mamie słów już brak

i cały świat jest zły, tak jak ty.

I ciągle mówisz: nie! I obiad też jest be!

Więc radę dobrą dam dzisiaj ci.

Ref.: Uśmiechnij się do sera, uśmiechnij się do mleka,

kiełbaska pyszna też na ciebie czeka.

Pokochaj pomidorki, pokochaj kalafiorki,

pomachaj do marchewki już z daleka.

Gdy zdrowi chcemy być, to trzeba wszystko jeść,

na spacer co dzień iść i dobry humor mieć.

II. Posłuchaj mamy, bo jarzynki zdrowe są

i dadzą siłę ci – raz, dwa, trzy!

Owoców słodki sok przez cały długi rok

uśmiechu doda i otrze łzy.

Ref.: Uśmiechnij się…

III. Nikt nie chce smutnym być, urosnąć każdy chce.

Lecz jak to zrobić, gdy mówisz: nie?

Więc szybko powiedz: tak! To przecież lepiej brzmi!

A za marudą zamkniesz już drzwi!

Ref.: Uśmiechnij się…

Język angielski

Zakres tematyczny: (Topic range and scope: )

Weather (Opisywanie pogody)

Kluczowe słownictwo: (Key Vocabulary:)

warm; cold; windy; stormy; snowing; balloon; What’s the weather like? It’s …; Go away!; Come to us another day!

Struktury I kluczowe słownictwo bierne: (Structures and main receptive language),

It’s too heavy!; Knock, knock! Who wants to play?; Can I have…? Here you are!; Here you go!; I’m flying!; Tick the boxes!; Look outside!; Are they the same?; Catch/Don’t catch!

Piosenki: “Rain, rain go away”

Rain, rain go away,

Come again, another day,

Little Johnny wants,

Rain, rain go away!