Marzec
Zwierzęta z dżungli i sawanny.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie mowy,
· zapoznanie z wybranymi zwierzętami egzotycznymi,
· rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów o prostej budowie fonetycznej,
· rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
· dodawanie i odejmowanie w zakresie dziesięciu,
· utrwalanie nazw wybranych zwierząt egzotycznych,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· kształtowanie poczucia rytmu,
· rozwijanie umiejętności wokalnych,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· utrwalanie wyglądu lwa,
· rozwijanie słuchu fonematycznego,
· rozwijanie spostrzegania: słuchowego, wzrokowego,
· rozwijanie mowy i myślenia,
· zapoznanie ze zwierzęciem egzotycznym – żyrafą,
rozwijanie sprawności fizycznej.
Zwierzęta z naszych pól i lasów.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie mowy,
· zwracanie uwagi dzieci na nienawiązywanie kontaktów z obcymi osobami,
· rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
· rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter: małych i wielkich,
· poznawanie zachowania się wybranych zwierząt,
· określanie tempa poruszania się zwierząt,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· rozwijanie umiejętności wokalnych,
· rozwijanie sprawności ruchowej,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· poznawanie zwyczajów sowy,
· poznawanie przedstawicieli zwierząt żyjących na polu oraz przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie,
· rozwijanie słuchu fonematycznego,
· poznawanie właściwości fizycznych powietrza,
· zapoznanie z pojęciem gaz,
przybliżanie wiadomości o życiu mrówek.
Marcowa pogoda.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie mowy,
· poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia,
· dokonywanie analizy i syntezy słów,
· rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
· poznawanie cech kuli,
· wskazywanie różnic pomiędzy kulą a kołem,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· reagowanie na ustalone hasła i sygnały,
· rozwijanie umiejętności wokalnych,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,
· zapoznanie ze zjawiskami parowania i skraplania,
· obserwowanie pogody i zaznaczanie jej elementów każdego dnia,
· utrwalanie nazw dni tygodnia,
· określanie znaczenia wody w życiu człowieka,
rozwijanie sprawności fizycznej.
Wiosenne przebudzenie.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie mowy,
· poznawanie oznak wiosny,
· rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów,
· rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
· przeliczanie w zakresie 10,
· poznawanie nazw mieszkańców łąki,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· kształtowanie poczucia rytmu w metrum trójdzielnym,
· rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· poznawanie budowy motyla,
· poznawanie przyczyn ochrony roślin,
· zintegrowanie się dzieci podczas powitania wiosny,
· poznawanie zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny,
utrwalanie oznak wiosny.
Budowle.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
· rozwijanie mowy,
· rozróżnianie rodzajów budynków,
· obserwowanie budynków z otoczenia i opisywanie ich,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· rozwijanie umiejętności wokalnych
Dżungla (autor i kompozytor nieznani)
I. Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
poplątane zwoje dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo – wielkiej dżungli pan.
Ref.: Strusie mu się w pas kłaniają,
małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam,
Ambo tu i tam.
II. Ambo Sambo, doskonale znam go, węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców
w dłoni coś smacznego zawsze ma.
Ref.: Strusie mu się...
Wiersz Paweł Beręsewicz „Gdzie jest żyrafa”
Na regale wielka księga,
Krzyś ze stołka po nią sięga.
Może dzięki niej odkryje,
jak żyrafa myje szyję.
Do czytania zuch się bierze
i co strona – inne zwierzę:
antylopy, bąk, ćmy, dorsze,
emu, foki, lecz najgorsze,
że – choć przejrzał ze stron dwieście –
nie ma żyraf. Gdzie jesteście?
Długa szyja, w chmurach głowa,
gdzie się taki olbrzym chowa?
Może wy przypadkiem wiecie?
Tak! Na końcu w alfabecie!
Piosenka „Zające” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)
I. W wielkim lesie na polanie – hop, hop, myk, myk, myk,
zając Szarak ma mieszkanie – hop, hop, myku, myk.
II. Szara pani zającowa – hop, hop, myk, myk, myk,
pod łopianem dziatki chowa – hop, hop, myku, myk.
III. Ten zajączek, Szaruś mały – hop, hop, myk, myk, myk,
wcale nie chce słuchać mamy – hop, hop, myku, myk.
IV. Właśnie schował się za wrzosem – hop, hop, myk, myk, myk,
tylko mu wystaje nosek – hop, hop, myku, myk.
V. Mała śliczna Szaronóżka – hop, hop, myk, myk, myk,
ciągle tańczy na paluszkach – hop, hop, myku, myk.
VI. A najmniejszy, Długouszek – hop, hop, myk, myk, myk,
płacze, bo go boli brzuszek – hop, hop, myku, myk.
VII. Biega szaraczkowa mama – hop, hop, myk, myk, myk,
tata ciągle jej pomaga – hop, hop, myku, myk.
VIII. Bo rodzice zajączkowie – hop, hop, myk, myk, myk,
troszczą się o dzieci swoje – hop, hop, myku, myk.
Piosenka „Marcowi przyjaciele” (sł. i muz. Krystyna Gowik)
I. Marcowi przyjaciele zebrali się na łące.
I wiatr, i grad, i deszczyk, śnieg, burza i słońce.
I tak wszyscy razem kłótnię wywołali,
każdy chciał być ważny, Wiosnę więc wezwali.
Wiosno, Wiosno, schowaj łóżko i przybądź leśną dróżką.
Zobacz, kto z nas dziś ma do ciebie przyjść. (2 x)
Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, kle, kle, kle.
Zobaczymy, zobaczymy,
co zrobi panna Wiosna z przyjaciółmi marcowymi. (2 x)
II. Zbudziła się Wiosenka, poduszkę swą schowała
i biegnie do przyjaciół w zieleni już cała.
Patrzy w prawo, w lewo, śmieje się wesoło,
prosi, by z nią razem zrobić wielkie koło.
Moi drodzy przyjaciele, nie ma co myśleć wiele.
Razem lećmy w świat na sto długich lat! (2 x)
Ref.: Ćwir, ćwir…
III. I proszę, co się stało, aż mówić o tym szkoda.
Zrobiła się po prostu marcowa pogoda!
Burza wiatrem wieje, pada śnieg, deszcz leje,
stuka grad o chodnik, słońce potem grzeje.
Wiosnę głowa rozbolała, bo – cóż – narozrabiała!
Trochę Wiośnie wstyd za marcowe dni! (2 x)
Ref.: Ćwir, ćwir…
Wiersz Marii Terlikowskiej „Kolorowe koła”
Spójrzcie uważnie dookoła,
wszędzie są kule i koła.
Kół co niemiara, kul co niemiara.
Jest koło! Tarcza zegara.
Wesoło koła turkocą
pod starodawną karocą.
Na drogach świecą się jasno,
błysną i gasną, błysną i gasną.
A tutaj koło przy kole:
wagon, semafor – to kolej.
A kiedy kół jest tak dużo,
po prostu pachnie podróżą.
Kulę każdy nadmucha –
od babci do malucha.
Zrobimy z mydła pianę
i będą bańki mydlane.
Ojej, przepraszam, omyłka.
To już nie bańka – to piłka.
Tu mamy kulę armatnią,
niemodną wprawdzie ostatnio.
Sypią się kule, kuleczki,
wiśnie, a może porzeczki.
Nitka, na nitce kulki.
Czyje korale? – Urszulki.
Balon
to kula z gondolą.
Lećmy!
Państwo pozwolą.
W balonie było przyjemnie,
lecz pora wracać na Ziemię.
Noc właśnie Ziemię otula.
A Ziemia – to co?
Też kula. (…)
Wiersz Ludwika Wiszniewskiego „Marzec”
Przyszedł dzisiaj marzec,
w białych chmurek tłumie,
chce pogodą rządzić,
lecz rządzić nie umie!
Pomaga mu zima
i wiosenka młoda.
Rano deszcz ze śniegiem,
w południe pogoda.
Nocą szczypie mrozik,
że trudno wytrzymać.
Sama teraz nie wiem,
wiosna to czy zima?
Piosenka „Wiosenne buziaki” (sł. i muz. Krystyna Gowik, Aleksandra Żurawska, muz. Krystyna Gowik)
I. Już rozgościła się wiosna,
słońce i kwiaty przyniosła.
Huśta się lekko na tęczy,
motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.
Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,
tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy,
bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
A całe miasto całusy śle,
bez wiosny było tu źle.
II. Słońce rozdaje promyki,
gonią się w lesie strumyki.
Mrówki zaczęły porządki,
a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.
Ref.: Hop, hop…
III. Kwiaty swe płatki umyły
i świeże stroje włożyły.
Budzą się wszystkie zwierzaki.
Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki.
Ref.: Hop, hop…
Wiersz Bożeny Głodkowskiej „Wiosna i moda”
Pod koniec zimy wiosna
wyjęła żurnali stosik.
– W co mam się ubrać? – dumała
– co w tym sezonie się nosi?
Założyć sukienkę w kropki?
A może golf? No i spodnie?
Co wybrać, by być na czasie
i nie wyglądać niemodnie?
Torebkę wziąć czy koszyczek?
Na szyję apaszkę cienką,
na głowę – kapelusz z piórkiem
czy lepiej beret z antenką?
(W tym czasie... – Gdzież ta wiosna?
– pytali wszyscy wokół.
– Zaspała? Zapomniała?
Nie będzie jej w tym roku?)
I przyszła w zielonych rajstopach,
w powiewnej złocistej sukience
i miała wianek z pierwiosnków,
a w ręce trzymała kaczeńce.
Pachniała jak sklep z perfumami –
wszak była calutka w kwiatach,
sypała płatkami jak deszczem –
i tak już zostało do lata.
Język angielski
Zakres tematyczny (Topic range and scope):
Farm animals (zwierzęta na wsi); Body parts (części ciała); Actions (czynności); Numbers 1-6 (liczby 1-6); feelings (uczucia); spring (wiosna); nature (przyroda).
Kluczowe słownictwo (Key vocabulary):
Bunny, duck, pig, cat, dog, tail, clean, dirty, feet, wash, climb, swim, hop, roll, numbers 1-6, happy, sad, angry, scared, flowers, ladybird, tree, sun.
Struktury i kluczowe słownictwo bierne (Structures and main receptive language):
Turn left, like this! Turn right, like this!; Let’s make a train; Quack; Meow; Oink; Woof; How are you? Fine, thank you!; Swap! What’s this? Make a circle and sit down! Come up here! Show me... Ready, steady... Roll and throw! Listen and point! It’s a secret! How many? Spin the bottle!; Stand up; Move your body!; Cards up! A group of three - sit together, here, like this! Story time! Ready? Pass the cards on! Who’s got clean (dirty) feet? Hold your feet up! Brown for you? Here you are! Look at your hands! Clean (dirty) hands? Wash (dry) your hands, like this! Go home, quickly! Are you at home? The dog’s shadow and the dog - match! Cover your trees! Let’s find a ladybird!; How many dots? Count...; Let’s make ladybirds!; Put the eyes (dots) on your ladybirds!; Put your ladybird on your head (nose/...)!, In spring...; It’s warm!
Piosenka (a song):
Spring is here. Spring is here.
How do you think I know? I just saw a bluebird.
That is how I know. Spring is here. Spring is here.
How do you think we know?
We just saw a bluebird that is how we know.
Do the bird walk and strut your thing.
Do the bird walk and flap your wings.
Do the bird walk do anything and look around for another sign of spring.