Kwiecień
1. Wiosenne powroty
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie mowy,
· poznawanie nazw ptaków,
· rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
· dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· utrwalanie poznanej piosenki,
· rozwijanie umiejętności płynnego poruszania się w przestrzeni,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· utrwalanie cech ptasich na podstawie wilgi,
· rozwijanie mowy,
· budzenie zainteresowania przyrodą,
· zachęcanie do robienia porządków w swoim otoczeniu,
· zintegrowanie dzieci,
zapoznanie z wyglądem szpaka.
2. Wielkanoc
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie mowy,
· poznawanie zwyczajów wielkanocnych,
· rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
· przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,
· poznawanie różnych pisanek,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· kształtowanie poczucia rytmu,
· tworzenie akompaniamentu do zwrotek piosenki,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· składanie i zaginanie papieru według instrukcji,
· poznawanie budowy i właściwości jajka,
· zapoznanie z ciekawostkami na temat pisanek,
· zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka,
· przygotowanie prostych potraw z jajek,
zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek.
3. Wiosna na wsi
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie mowy,
· poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,
· rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
· rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
· rozwijanie umiejętności mierzenia,
· mierzenie długości stopami, krokami,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
· rozwijanie umiejętności stosowania różnego metrum podczas rytmizowania tekstu,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· poznawanie nowej techniki plastycznej,
· poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka,
· utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,
· zachęcanie do wspólnego działania,
poznawanie narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi i ich zastosowania.
4. Dbamy o przyrodę
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
· rozwijanie mowy,
· kształtowanie postaw proekologicznych,
· rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
· utrwalanie poznanych liter,
· rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
· rozwijanie umiejętności liczenia,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· ćwiczenia koordynacji słuchowo-ruchowej,
· rozwijanie umiejętności wokalnych,
· rozwijanie sprawności manualnych,
· zachęcanie do segregowania śmieci,
· zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,
· wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,
· zachęcenie do dbania o swoje najbliższe środowisko,
wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę.
Piosenka „Koszyczek dobrych życzeń”
I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku, a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku. Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak. Dziwi się biały baranek: O! Kto to wszystko będzie jadł??
Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł, a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń. Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz! I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!
II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała. Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała. Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat, lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?? III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia. Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są, a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
Piosenka „Na podwórku”
I. Na podwórku na wsi jest mieszkańców tyle, że aż gospodyni trudno zliczyć ile.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki, i indyki, i indyczki. Jest tu kwoka z kurczętami, mama kaczka z kaczętami. Piękny kogut Kukuryk i kot Mruczek, i pies Bryś. Więc od rana słychać wszędzie
kukuryku, kwa, kwa, gę, gę, hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul – podwórkowy chór. II. Koń kasztanek w stajni, a w oborze krowa, tam w zagrodzie owce i brodata koza.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…itd.
III. A tu są króliki: i duże, i małe, łaciate i szare, i czarne, i białe.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki… itd.
Piosenka „Ochroń Ziemię”
I. Mieszkamy na wielkiej kuli.
Ta kula to nasza Ziemia.
Dorośli ciągle na tej Ziemi
chcą wszystko zmieniać.
Wycinają drzewa,
śmiecą na leśnej łące,
czarny dym z kominów leci
i zasłania słońce.
Ref.: Ochroń Ziemię,
bądź jej przyjacielem.
Ty i ja – jest tu dzieci wiele.
Im więcej nas,
tym dla Ziemi lepszy czas. (2x)
II. Gdy wszystkie na świecie dzieci
zadbają o piękno Ziemi,
to wszystko skończy się szczęśliwie,
nic się nie zmieni.
W ogromnym kosmosie
Ziemia się nie zgubi,
gdy ją każdy mały człowiek
nauczy się lubić.
Ref.: Ochroń Ziemię,
bądź jej przyjacielem.
Ty i ja – jest tu dzieci wiele.
Im więcej nas,
tym dla Ziemi lepszy czas. (2x)
Język angielski:
Zakres tematyczny (Topic range and scope):
Family (rodzina); Nature (przyroda); Numbers 1-10 (liczby 1-10);
Struktury i kluczowe słownictwo bierne (Structures and main receptive language):
Where is daddy (mummy/...)? Where are you? This is the elf family! Clap;tap; pat; finger; I love you! Put the... (daddy) on your finger, like this; Here I am! Who’s this? Draw you... (daddy!); Follow me! Let’s run (hop/fly)! Say cheese!; Roll and throw!; What’s under ... (red/...)? Listen and point! Can I have the (purple bush)? Point to... (the pink flower)! Wake up! It is Family Day! Show me... (the pink flower) Press out ... (the daddy/ the mummy)! Fold the puppet, like this! Roll and Throw! Let’s make a picture string! Line up! Who wants... a purple bush? Give your card to somebody... Click! Look at the photo! Do you like it?
Vocabulary (słownictwo):
Mummy; daddy; brother; sister; baby; flower; bush; tree; pink; purple; green; clap; tap; pat; finger; family photo; Follow me!; Say cheese!
A song (piosenka):
Oh, Family!
Oh, Family!
Oh, Families!
Oh, Families!
Family, family, we are a family.
Oh, families, oh, families, many kinds of families.
Some families are big.
Grandma, grandpa, sister and brother
Some families are small.
Father, mother and me
Family, family, I love my family.
Oh families,
oh, families,
many kinds of families.