Marzec
1. Muzyka jest wszędzie
· zapoznanie z literą z: małą i wielką, drukowaną,
· tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie,
· rozpoznawanie wybranych instrumentów po wydawanych przez nie dźwiękach i po wyglądzie; nazywanie muzyków grających na tych instrumentach,
· rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela lub chętne dziecko,
· wykonywanie prostych, jedno-, dwutaktowych tematów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych,
· śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne,
· dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków,
· uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
· dbanie o porządek na półkach indywidualnych,
· rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych),
· przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach,
· odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań,
· rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
· obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy),
2. Chciałbym być sportowcem
· wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych,
· rozwijanie mowy i pamięci słuchowej,
· rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
· dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
· różnicowanie stron ciała – prawej i lewej,
· zapoznanie z literą j: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
· tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie,
· rozwijanie słuchu fonematycznego,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· zachęcanie do wspólnego odpoczynku z rodzicami,
· dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich,
· bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw,
· zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem stadionu sportowego,
3. Powroty ptaków
· utrwalenie znanych liter , ćwiczenia w czytaniu
· wzbogacanie wiedzy na temat zmian w przyrodzie związanych z porą roku,
· poszerzenie wiedzy o zwyczajach ptaków związanych z migracją,
· rozwijanie funkcji językowych,
· usprawnianie narządów mowy,
· doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi oraz orientacji w przestrzeni,
· rozwijanie postaw proekologicznych,
· wdrażanie do zgodnego porozumiewania się z innymi i samodzielnego rozwiązywania konfliktów.
4. Wiosna, wiosna
· zapoznanie z elementami pogody występującymi w marcu,
· poznawanie charakterystycznych zwiastunów wiosny,
· rozwijanie poczucia rytmu,
· wyrażanie spostrzeżeń dotyczących wiosny w ekspresji plastycznej,
· odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań,
· układanie rymów do podanych słów,
· zapoznanie z literą c: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
· nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
· rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów, zadawanie pytań,
· nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia,
· rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
· rozpoznawanie cyfr i liczby 10,
· rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10,
· uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
5. W świecie teatru
· zapoznanie z literą u: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
· zapoznanie z teatrem jako miejscem sztuki i kultury,
· poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf),
· przestrzeganie zasad właściwego zachowania się w teatrze, filharmonii, operze itp.,
· dzielenie się swoimi odczuciami na temat obejrzanego przedstawienia,
· umiejętne posługiwanie się rekwizytami,
· przygotowywanie kącika teatralnego,
· wspólne wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy,
· wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw,
· uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi,
· rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów,
· rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
Wiersz do nauki
“A tulipan śpi” D. Gellner:
DZIECI: Idą, idą ciepłe dni, a tulipan śpi.
DZIECKO I: - Słońce siadło na parkanie.
SŁOŃCE: Wstawaj, wstawaj tulipanie! Kończ zimowe sny!
DZIECI: A tulipan śpi.
DZIECKO II: Słychać wkoło deszczu granie.
DESZCZ: Wstawaj, wstawaj tulipanie! Dam ci krople trzy!
DZIECI: A tulipan śpi.
DZIECKO III: Stanął dziadek na ścieżce.
DZIADEK: Tulipanie śpisz jeszcze? Postawię na grządce budzik, może wtedy się obudzisz.
TULIPAN: Kto to dzwoni? Kto mnie woła? O, jak ciepło dookoła! Patrzcie, liście mam zielone!
DZIECI: I na głowie masz koronę!
TULIPAN: A tak mało brakowało żebym przespał wiosnę całą!”
„Pracowita wiosna” M. Witewska
Kolorowa wiosna, gosposia wspaniała, od samego rana dużo pracy miała.
Zaspane słoneczko witała zza chmurki, prosiła na koncert leśnych ptaków chórki.
Malowała kwiatki na zielonej trawie, policzyła z boćkiem wszystkie żaby w stawie.
Piosenka do nauki
„Wiosenne buziaki”
I. Już rozgościła się wiosna. słońce i kwiaty przyniosła.
Huśta się lekko na tęczy, motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.
Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy, tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz, to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy, bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
A całe miasto całusy śle, bez wiosny było tu źle.
II. Słońce rozdaje promyki, gonią się w lesie strumyki.
Mrówki zaczęły porządki, a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.
Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy, tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz, to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy, bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
A całe miasto całusy śle, bez wiosny było tu źle.
III. Kwiaty swe płatki umyły i świeże stroje włożyły.
Budzą się wszystkie zwierzaki.
Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki
Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy, tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz, to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy, bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.
A całe miasto całusy śle, bez wiosny było tu źle.
Język angielski
Zakres tematyczny (Topic range and scope):
Wild animals (dzikie zwierzęta); Parts of the body(Części ciała); Animal body parts (Części ciała zwierząt); Appearance (wygląd); Emotions and feelings (uczucia i emocje); Numbers 1-10 (liczby 1-10); Colours (kolory), spring (wiosna).
Key vocabulary (słownictwo kluczowe):
Lion, parrot, monkey, kangaroo, monster, eyes, teeth, wings, tail, arms, feet, big, short, long, flowers, ladybird, tree, sun, I’ve got, Who am I? That’s me! Do you feel...(happy/sad/scared/curious)? Yes, I do! No, I don’t!.
Struktury i kluczowe słownictwo bierne (Structures and main receptive language):
Let’s take the lift!; Seven levels up! Roar like a lion! Fly like a parrot! Scratch your head like a monkey! Hop like kangaroo! Where is... (the lion)?; Where are... (the lion’s legs)? How many... (Wings) are there/has (a parrot) got? Slap (the flashcard)! What does it/he/she look like? It has (got) one head (two wings/...) - what it is? Listen/look at the picture carefully! I’ve got ... (two big wings!) Who am I? That’s me! Who wants to play? Hands up! Point! Trace; Colour: Match! Draw; Tick; Check; What’s missing? Complete... (the poster/your picture/... What can it be? Is it a monster? Who wants... (a piece of paper)? Come up here! A funny monster lives here! Stand... (on the island) Run ... (around the island) Let’s ... (catch the animals)! Don’t... (cross the line)! Join the monsters on monster island! The monsters are ... (happy/curious)! Press out ... (the nose); Show me/us how you feel. Do you feel ... (scared)? Catch the ball, if ... (you’re happy!), In spring...; It’s warm.
Piosenka (a song):
Spring is here!
Spring is here. Spring is here.
How do you think I know? I just saw a bluebird.
That is how I know. Spring is here. Spring is here.
How do you think we know? We just saw a bluebird that is how we know.
Do the bird walk and strut your thing.
Do the bird walk and flap your wings.
Do the bird walk do anything and look around for another sign of spring.