Kwiecień
1. Cuda i dziwy.
· poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa: gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem, poznawaniem zawodów związanych z kosmosem: kosmonauty, astronoma, poznawanie ciekawostek, opowiadań, legend na temat satelity Ziemi– Księżyca,
· zapoznanie z literą f: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
· wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
· rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np.: przelewanie płynów, przesypywanie lub rozsypywanie różnych materiałów,
· wyrabianie postawy proekologicznej,
· dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku,
· zwracanie uwagi na kalendarze, ich rolę w określaniu dni tygodnia, miesięcy,
· rozwijanie umiejętności liczenia,
· reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu,
2. Wkrótce Wielkanoc.
· kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy,
· odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań,
· zapoznanie z literą ł: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
· wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
· liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską,
· czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej,
· rozpoznawanie liter pisanych.
· rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów,
· składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru,
· wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,
· dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
· klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych,
· prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
· zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych.
3. Mali strażnicy przyrody.
· inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci,
· rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie,
· dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
· klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych,
· poznawanie roli drzew w życiu ludzi i zwierząt,
· poznanie właściwości powietrza poprzez zabawy, ćwiczenia i eksperymenty,
· poznanie sposobów dbania o środowisko: oczyszczanie wody, zakładanie filtrów na kominy fabryczne,
· nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew,
· sprzątanie placu zabaw, np. w czasie Dnia Ziemi,
· sadzenie drzew, kwiatów i dbanie o nie,
· niedeptanie trawników, klombów z kwiatami,
· szanowanie wody, niemarnowanie jej,
· układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń,
· wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
· liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską,
· zapoznanie z literą ż: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
· rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
4. Jestem Polakiem i Europejczykiem.
· przyswajanie nazw określających przynależność ludzi do wspólnoty narodowej lub etnicznej,
· wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski,
· tworzenie planu osiedla, swojej miejscowości,
· organizowanie kącika regionalnego, wzbogacanie go o eksponaty przyniesione z domu lub wykonane samodzielnie
· wskazywanie Polski na mapie Europy, nazywanie jej sąsiadów,
· wyjaśnienie, jakie znaczenie dla Polski ma przynależność do Unii Europejskiej,
· wskazywanie na mapie Europy wybranych państw należących do Unii Europejskiej,
· zapoznanie z literą h: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
· próby samodzielnego czytania,
· wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
· liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską,
· rozwijanie myślenia logicznego poprzez rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów),
· dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
Piosenka do nauki „Koszyczek dobrych życzeń”
I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”
Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!
II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?
Ref.: Mama, tata…
III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
Ref.: Mama, tata…
„Wiosna w błękitnej sukience” – piosenka do nauki
Wiosna w błękitnej sukience bierze krokusy na ręce. Wykąpie je w rosie świeżej i w nowe płatki ubierze.
ref: Wiosna buja w obłokach, wiosna płynie wysoko, wiosna chodzi po drzewach, wiosna piosenki śpiewa.
Potem z rozwianym warkoczem niebem powoli gdzieś kroczy. Wysyła promyki słońca i wiersze pisze bez końca.
ref: Wiosna buja w obłokach…
Nocą się skrada z kotami, chodzi własnymi drogami. A teraz śpi już na sośnie i nie wie, że sosna rośnie.
ref: Wiosna buja w obłokach…
Wiersz do nauki "Obudziły się pisanki" D. Gellner
Obudziły się pisanki wielkanocnym rankiem
i wołają: - Patrzcie! Tu na stole same niespodzianki! Bazie srebrno – białe i baranek mały. Ten baranek ma talerzyk, skubie z niego owies świeży A baby pękate w cukrowych fartuchach Śmieją się wesoło od ucha do ucha!
Język angielski:
Zakres tematyczny (Topic range and scope):
Garden and gardening (Ogród i praca w ogrodzie); Family (Rodzina); Animals and insects (Zwierzęta i owady); Plant growth process (Cykl rozwojowy rośliny); Numbers 1-10 (Liczby 1-10); Colours (kolory)
Struktury i kluczowe słownictwo bierne (Structures and main receptive language):
Let’s take the lift; Eight levels up! Listen/Look at the picture carefully! Who wants to play?; Hands up! Point; Trace; Colour; Match; Draw; Tick; Check. What’s missing?; Complete... (the poster) What can it be? Come up here! Pass... (the cards) on! Sit... (down/by/me/on the stars) Repeat after me (a happy/sad/... voice)! What am I doing? Who is... (planting seeds)? Swap places! I’m... (in the garden/digging holes)! Where does it go? Pick... (one minicard) Are you... (Planting seeds)? Yes, I am/ No, I’m not! How many... (legs) are missing from the picture? Put... (this card) on... (the wall) Do you like... (playing in the garden?) Jaś/Kasia/... is (a spider/digging holes)! You are (flies/planting seeds)! Catch... ((the flies)! Sit... (at the table), please! I’m ... (a little seed/hiding deep/a flower/ so tall) It is warm. Down comes the rain. I grow! Let’s ... (make a circle) Show me/us... (the watering cans)! Open/close; Do you remember... (the actions)?
Vocabulary (słownictwo):
Mummy; daddy; grandpa; grandma; garden; digging holes; planting seeds; watering seeds; picking flowers; Can I help, too? There’s so much do to!; parrot; fly; spider; sun; warm; rain; grow; deep; up; flower; tall
A song (piosenka):
Oh, Family!
Oh, Family!
Oh, Families!
Oh, Families!
Family, family, we are a family.
Oh, families, oh, families, many kinds of families.
Some families are big.
Grandma, grandpa, sister and brother
Some families are small.
Father, mother and me
Family, family, I love my family.
Oh families,
oh, families,
many kinds of families.