Marzec

1. „Zwierzęta z dżungli i sawanny” – poznawanie przedstawicieli zwierząt egzotycznych, wzbogacenie wiadomości na temat życia krokodyli, składanie obrazków w całość według wzoru, układanie historyjki obrazkowej (3 obrazki) według kolejności zdarzeń, zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat, rozwijanie kompetencji matematycznych, utrwalenie pojęcia duży – mały, wzbogacenie zasobu słownictwa.

2. „Zwierzęta naszych pól i lasów”- obserwowanie okazów przyrodniczych za pośrednictwem filmów, książek, zdjęć, poznawanie lupy, lornetki – sposobów wykorzystania ich podczas obserwacji, dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm), wskazywanie różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami, porównywanie par obrazków, wskazywanie różnic między nimi, odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie), stosowanie przyimków, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: blisko, daleko, wysoko, nisko, dalej, bliżej, wyżej, niżej.

3. „Marcowa pogoda”- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał, rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów perkusyjnych, rozpoznawanie dźwięków celowo wytworzonych, rozpoznawanie odgłosów przyrody, rozpoznawanie symboli oznaczających elementy pogody, nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp., rozróżnianie i nazywanie barw – podstawowych i pochodnych, rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.

4. „Wiosenne przebudzenie” – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), poznawanie oznak nadchodzącej wiosny, uczestniczenie w pracach dorosłych dbających o rośliny w ich otoczeniu (np. pomoc przy podlewaniu roślin doniczkowych), rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk, liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika, tworzenie konstrukcji przestrzennych według własnych pomysłów.

5. „Wiosenne powroty” – budzenie zainteresowania przyrodą, omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd), układanie historyjki obrazkowej (4 obrazki) według kolejności zdarzeń, opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje, wypowiadanie się prostymi zdaniami, obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów, układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru, dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu, ćwiczenie umiejętności liczenia i porównywania,

Piosenki do nauki:

„Żyrafa”

1. Czy jest duża ,czy jest mała,

W cętki jest pokryta cała,

Ma na głowie małe rogi,

Długą szyje, długie nogi.

Ref. To żyrafa, to żyrafa,

Lubi tanczyć tak jak ja,

kręci szyją w różne strony,

w górę, w bok, raz i dwa.

II. Śmieszny taniec,

Wywijaniec, tańczyć będzie.

Pokazuje nowe kroki

O jej tańcu słychać wszędzie.

III. Krok do przodu,

Krok do tyłu

Teraz tupie razem z nami.

Już od rana jest w przedszkolu

Tańczy dziś z przedszkolakami.

 

„Deszczyk”

Kapu-kapu, pada deszcz,

strugi lecą z nieba.

A ja jednak powiem wam:

martwić się nie trzeba.

Ref.: Weź parasol zaraz do ręki,

włóż na nogi kalosze.

Zanuć słowa tej piosenki

i wesoło ruszaj w drogę. (2x)

II. Kapu-kapu, kapu, kap,

deszczyk z nieba leci,

w kroplach deszczu, nucąc tak,

idą sobie dzieci.

III. Kapu-kapu, pada deszcz,

wszystko mokre w koło.

Przez kałuże sobie skacz,

śmiejąc się wesoło.
 

„Spotkanie z wiosną”

I. Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj.

Słychać świergot ptaków.

A w ogrodzie spotkać można miłych przedszkolaków.

Ref: Wiosna wiosna przyszła do nas bierzmy się za ręce.

Pośród młodej bujnej trawy kwiatów coraz więcej. (2x)

 

Wierszyki do nauki:

„Wiosna” K. Datkun- Czerniak

Wiosna w zielonej sukience

nogami bosymi stąpa

I gdzie stopę stawia,

tam …to chyba czary –

wiosenny kwiat zostawia.

Po spacerze wiosny

świat zmienia się cały.

Ptaki wśród zieleni

radośnie śpiewają,

motyle fruwają,

świerszcze cicho grają.

Kwiaty kolorowe

wśród traw zakwitają.

Gdyby nie ty, wiosno,

i te twoje czary,

świat byłby pewnie

smutny i szary.

„Deszczowa muzyka” Joanna Kulmowa

Co to za dzwony?

Czy to w tej rynnie?

Dudni po dachach, jakby na bębnach.

Dudni ulewa taka… wiosenna.

Tłucze o szyby wesołym deszczem.

Bębni kroplami wciąż jeszcze… jeszcze…

I na listeczkach gra z całej duszy, aż rozśpiewane skowronki głuszy!

„Marcowe kaprysy” Bożena Forma

Ja jestem marzec, ja wam pokażę jak dobrze mieszać pogodę w garze.

Zanim na dobre wiosna przybędzie, ja ślady zimy zostawię wszędzie.

Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy, i jeszcze trochę śnieżek poprószy.

I chociaż słońce mocniej przygrzeje, to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.

Język angielski

 

Zakres tematyczny: (Topic range and scope:)

My face (Moja twarz) Toys (Zabawki) Numbers 1–3 (Liczby 1–3)

 

Kluczowe słownictwo: (Key Vocabulary:)

face, eyes, nose, mouth, teddy bear, blocks, bubbles, , one, two, three,

Zabawa ruchowa:

Jump, jump! Turn around!

Touch your (face, eyes, nose, mouth)

And sit down.