Kwiecień

1. „Zwierzęta chronione w Polsce” – obserwowanie zwierząt chronionych w Polsce za pośrednictwem filmów, książek, zdjęć, poznanie nazw i wyglądu zwierząt zagrożonych wyginięciem w Polsce, poznanie roli organizacji ekologicznej WWF w ochronie zagrożonych gatunków, pozbycie się strachu i niechęci w stosunku do niektórych zwierząt, poznawanie lupy, lornetki – sposobów wykorzystania ich podczas obserwacji, poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm).

2. „Wielkanoc”- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np. Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń, odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu, wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek, rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk, porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu, na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. jajka do jajek, babki do babek), lepienie z plasteliny, masy solnej, masy papierowej,

3. „Wiosna na wsi”- poznawanie wybranych zwierząt hodowanych na wsi (dorosłych i młodych), rozpoznawanie i nazywanie zwierząt hodowlanych, porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa, nazywanie zwierząt, określanie swoich mocnych stron, poznawanie świata poprzez doświadczenia – własne i innych ludzi, rozwiązywanie zagadek, śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i

krótkim tekście, uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych, rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.

4. „Dbamy o przyrodę” – poznawanie sposobów ochrony środowiska, uczestniczenie w pracach na terenie ogródka przedszkolnego (np. grabienie ziemi, wysiewanie nasion, sadzenie roślin), obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska, uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał, samodzielne eksperymentowanie z właściwościami materiałów, np. różnego rodzaju papierem, wskazywanie różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami, tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż), śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.

„Pisanki”

1. Pisanki, kraszanki, piękne, kolorowe, czerwone, niebieskie, żółte i brązowe.

Ref.: Święta, święta, święta, jajka malowane, każdy do koszyczka pisankę dostanie.

2. Dziś na nich malują dzieci kogucika, który się wygrzewa w słoneczka promykach.

3. Na stole świątecznym kurczątka, baranki, na białym obrusie są nasze pisanki.

„Wiosna na wsi”

1. Kogut głośno pieje, gładzi piękne pióra. - ko, ko, jestem głodna – woła pani kura.

Ref: Kukuryku, ko, ko, ko, gę, gę, kwa, kwa, kwa, Mu, mu, i-ha, i-ha. Kto nam dziś śniadanie da?

2.Na podwórku gęsi i małe kaczuszki, tup, tup przytupują, mają puste brzuszki.

3.Idzie pan gospodarz, ciężki worek niesie, szur, szur, sypie ziarna, wszyscy głodni przecież.

4.Z gospodarzem wiosna cichutko przybyła i pachnącą trawą łąkę ozdobiła.

5.Pasą się owieczki, krowy i barany, jest już z nami wiosna świat się cieszy cały.

„Ekologiczna piosenka”

1.Dymią kominy wielkich fabryk,

płynie brudna woda do rzek.

Chcemy oddychać powietrzem czystym,

czystą wodę mieć.

Ref.: Czysta woda zdrowia doda –

to każde dziecko wie.

Czysta woda zdrowia doda –

tobie, tobie i mnie.

2.Smog już pokrywa niebo całe

szarym dymem i szarą mgłą.

W rzekach jest mniej i mniej rybek.

Kto to widział, kto?

Wierszyki do nauki:

„Kura – kurze” Agata Dziechciarczyk

Jedna kura, drugiej kurze

Zakopała jajko w dziurze

Kura wrzeszczy wniebogłosy

Choć ma innych jajek stosy

Gdzie to jedno? Ulubione!

Gdzie zostało zagubione?

Druga kura z boku patrzy…

Nie rozumie, co to znaczy!

Myśli, że to świetny kawał

A to jest poważna sprawa

Zapamiętaj tę bajeczkę

Każdy chce się czuć bezpiecznie

I co Ciebie śmieszy, bawi

Innych może bardzo zranić.

„Wielkanoc” Agata Dziechciarczyk

Wesołych Świąt Nocy Wielkiej Pomyślności wszelkiej

Przepięknych pisanek Wody w Lany Poniedziałek

Smacznego Święconego Po prostu wszystkiego najlepszego!

Świątecznej sielanki wszem i wkoło Życzę wszystkim wesoło!!!

„Kolorowa segregacja” Agata Dziechciarczyk

Posegregujmy razem śmieci

To takie proste jest dla dzieci

Bo te kolory każdy z nas zna

I o przyrodę właściwie dba.

Niebieski kolor – papier przyjmuje

Żółty od teraz – plastik skupuje

Zielony – masz na kolorowe szkło

Ciemny, czerwony – jest na złom.

Cztery są kosze ulubione

Kolory mają tak znajome

Każdy przedszkolak dobrze wie

Jak posegregować je.

Cztery kolory tak znajome

W wioskach i miastach postawione

Odpady dziel, gdy widzisz je

Przyrodzie będzie wtedy lżej!

Język angielski:

Zakres tematyczny: (Topic range and scope:)

Body parts (Części ciała) Big / small (Małe / duże) Animals (Zwierzęta)

The Spring (Wiosna)

Easter (Wielkanoc)

Kluczowe słownictwo: (Key Vocabulary:)

head; hands; tummy; legs; big, small; elephant; mouse; ladybird;

flowers, flying round, falling down, Easter Bunny, Easter egg

Wiersz Easter Surprise

Easter eggs, Yellow and blue,

Easter eggs, For me and you.

Easter eggs, Candy sweet,

Easter eggs, Are good to eat.

Easter eggs, Pretty and funny,

But...

WHERE OH WHERE IS THE EASTER BUNNY?