Maj
1. „Moja miejscowość, mój region” - określanie miejsca zamieszkania (wieś, miasto), nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc, zwracanie uwagi na piękno najbliższego otoczenia (architektury, krajobrazu, zjawisk atmosferycznych, okazów przyrodniczych itp.), rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk, dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach, wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach, naturalne zabawy badawcze, np. poznawanie właściwości różnych materiałów w bezpośrednim z nimi kontakcie (budowanie babek z piasku, gniecenie papieru, lepienie bałwana itp.).
2. „Moja Ojczyzna”- poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego, słuchanie utworów literatury dziecięcej, tematycznie związanej z Polską; nauka wybranych (krótkich) wierszy na pamięć, rozpoznawanie i wskazywanie figur, znaków, symboli, odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie), zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat, oglądanie reprodukcji znanych powszechnie obrazów i swobodne wypowiadanie się na ich temat.
3. „Łąka w maju”- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących latem w przyrodzie, poznawanie wybranych owadów, np. pszczół, motyli, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, np. poprzez wspólne wykonywanie albumów tematycznych o wybranych grupach roślin lub zwierząt, obserwowanie bliższego i dalszego otoczenia w różnych okolicznościach; dostrzeganie różnic, określanie ich (np. obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu podczas kolejnych pór roku), wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków, rozpoznawanie odgłosów przyrody, rytmiczne dzielenie słów – nazw obrazków (na sylaby – bez używania tego określenia).
4. „Święto Rodziców” – podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego, opowiadanie o ulubionych zajęciach domowych poszczególnych członków rodziny, dzielenie się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt, określanie znaczenia wspólnego przezywania świąt rodzinnych, zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek, uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych, wycinanie, wydzieranie, składanie papieru, wyrażanie swoich myśli, przeżyć w kontaktach z drugą osobą, rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Piosenki do nauki:
„Motylek”
1. Motylek, motylek fruwa nad łąką,
Przez chwilę rozmawia z piękną biedronką.
Ref.: Wietrzyk wesołą piosenkę gra: tralalalala, tralalala.
2. Na skrzydłach motyla mienią się wzory,
Do tańca zaprasza mrówki i pszczoły.
3. Motylek, motylek na listku siada,
Kołysze się, bo to świetna zabawa.
„Razem z rodzicami”
1. Wyruszamy z mamą na wielką wyprawę, Będzie czasu wiele na wspólną zabawę.
REF. Razem z rodzicami chcę poznawać świat I nieważne wcale, że mam mało lat. 2x
2. Na wycieczkę tato zabierze mnie dzisiaj. Jedzie z nami mama i siostra Marysia.
3.Czuję się bezpiecznie zawsze z rodzicami, Jeśli chcesz, zapraszam, zostań razem z nami. „Piłka”
1.Hopla, hop, hopla, hop, mała piłka skacze,
Hopla, hop, hopla, hop, chętnie dziś poskaczę.
Ref) W górę, w dół, w przód i w bok
Skacze sobie piłka, hopla, hop.
2.Turlu, tur, turla się, z nami piłka mała,
Turlu, tur, turlu, hej, w trawie się schowała.
3. Pacu, pac ,bęc, bęc, bęc, z piłką zatańczymy,
Pacu, pac ,bęc, bęc, bęc, bardzo to lubimy.
Wierszyki do nauki:
„Moja rodzina”
Piękny uśmiech, dobre serce;
wszystko umie zrobić sama.
Kocha mnie najbardziej w świecie.
To jest właśnie moja mama!
Zawsze chętnie mi pomagasz,
kiedy jesteś obok, tato.
Z Tobą czuję się bezpiecznie.
Kocham Ciebie właśnie za to!
Dom to miejsce wyjątkowe.
Może być na końcu świata!
Najważniejsza jest rodzina,
czyli mama, ja i tata!
„Ojczyzna”
Spoglądam na flagę,
jak dumnie powiewa.
„Kocham Cię, Ojczyzno”
serce moje śpiewa.
Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
Kocham wioski, miasta,
kocham lasy, góry!
I Morze Bałtyckie,
i jeszcze Mazury…
Język angielski
Zakres tematyczny: (Topic range and scope:)
Family (Rodzina)
House (Dom)
Accessories (Akcesoria)
Kluczowe słownictwo: (Key Vocabulary:)
mummy, daddy, family, house, yellow, red, green, blue, flower, blow tie;
Look, where is mummy (daddy)
Piosenki:
Mummy, Daddy, You and Me
Mummy, Daddy, You and Me!
A family, a family!
Mummy, Daddy, You and Me!
In the house, 1,2,3!
Finger family
Daddy finger, daddy finger, where are you?
Here I am, here I am. How do you do?
Mummy finger, Mummy finger, where are you?
Here I am, here I am. How do you do?
Brother finger, Brother finger, where are you?
Here I am, here I am. How do you do?
Sister finger, Sister finger, where are you?
Here I am, here I am. How do you do?
Baby finger, Baby finger, where are you?
Here I am, here I am. How do you do?