Maj

Moja miejscowość, mój region

• rozwijanie mowy,

• wskazywanie różnic między miastem a wsią,

• obserwowanie zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy,

• poznawanie nazw pobliskich ulic,

• rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10,

• przedstawianie działań w zapisie,

• rozwijanie sprawności fizycznej,

• kształtowanie poczucia rytmu,

• rozwijanie umiejętności wokalnych,

• rozwijanie sprawności manualnej,

• zapoznanie z herbem swojej miejscowości,

• przygotowanie kącika regionalnego,

• zapoznanie z wyrobami rękodzielnictwa,

• poznawanie nazw wybranych, ginących zawodów,

• kształtowanie poczucia przynależności narodowej.

Moja ojczyzna

• rozwijanie mowy,

• poznawanie historii powstania Warszawy,

• rozwijanie sprawności manualnej,

• rozwijanie aktywności twórczej,

• porównywanie ilości płynów w dwóch różnych butelkach za pomocą wspólnej miary,

• poznawanie miary płynów,

• rozwijanie sprawności fizycznej,

• rozwijanie umiejętności wokalnych,

• kształtowanie poczucia rytmu,

• zapoznanie z wyglądem mapy Polski,

• zapoznanie z nazwami państw należących do UE,

• zachęcanie do przygotowywania prostych posiłków,

• określanie, jakie produkty potrzebne są do wykonania pizzy,

• zapoznanie z Hansem Christianem Andersenem – duńskim pisarzem.

Łąka w maju

• rozwijanie mowy,

• zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami,

• rozwijanie sprawności manualnej,

• dostrzeganie piękna majowej przyrody,

• zapoznanie z sześcianem,

• rozwijanie umiejętności szeregowania,

• rozwijanie sprawności fizycznej,

• reagowanie na ustalone hasła i sygnały muzyczne,

• rozwijanie umiejętności wokalnych,

• poznawanie budowy biedronki,

• obserwowanie roślin i zwierząt w naturalnym środowisku,

• zabawy na świeżym powietrzu,

• rozwijanie zainteresowania przyrodą,

• poznawanie nazw wybranych roślin zielnych.

Święto rodziców

• rozwijanie mowy,

• rozwijanie pamięci,

• rozwijanie sprawności manualnej,

• zachęcanie do sprawiania bliskim przyjemności,

• określanie wzrostu dzieci,

• porównywanie wzrostu dzieci,

• rozwijanie sprawności fizycznej,

• kształtowanie poczucia rytmu,

• rozwijanie umiejętności wykonywania pracy według instrukcji,

• rozwijanie słuchu fonematycznego,

• zachęcanie do sprawiania przyjemności innym,

• zachęcanie do wspólnej zabawy z rodzicami.

 

Piosenka „Najpiękniejsze miejsce świata” (sł. i muz. Krystyna Gowik)

1. Są na całym świecie miasteczek tysiące

i są też wioseczki jak z bajeczki.

Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,

tam domki, łąki, pola, rzeczki.

Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.

Tutaj swoje mam radości i troski.

Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.

To jest mój kawałek Polski.

Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!

Taki to mój mały cud!

2. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.

Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.

W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,

a w trzecim cicho płyną chmurki.

Ref.: A ja mieszkam…

3. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.

Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.

Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.

Ja także kocham miejsce swoje.

Ref.: A ja mieszkam…

Wiersz Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Małe miasteczko”

W małym miasteczku nie ma wieżowców,

schodów ruchomych ni zoo,

lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,

które śpiewają wesoło.

Dokoła rynku stoi rząd domów

w siedmiu kolorach tęczy;

ruch jest nieduży, spokojnie, miło,

czasami pszczoła zabrzęczy.

Czyste powietrze pachnie zielenią,

na niebie świeci słoneczko,

wszędzie jest blisko, ludzie się znają,

dbają o swoje miasteczko.

Wiersz Ewy Stadtmüller „Kim jesteś?”

Czy wiesz, kim jesteś?

− To oczywiste!

Co ci jest bliskie?

− Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

− biało – czerwone.

Ojczyste godło

− orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

− mazurka dźwięki,

no i stolica

− miasto syrenki.

I jeszcze Wisła

co sobie płynie:

raz na wyżynie,

raz na równinie,

i mija miasta

prześliczne takie…

− Już wiesz, kim jesteś?

− Jestem Polakiem.

 

Piosenka „Syrenka” (sł. i muz. Krystyna Gowik)

I. Stoi Syrenka nad Wisłą

i patrzy na rzeki fale.

Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,

no i nie boją się wcale.

Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,

no i nie boją się wcale.

To nie jest żywa Syrenka,

to pomnik Warszawę chroni.

Bo, jak mówi stara legenda:

Syrenka miasta broni.

Bo, jak mówi stara legenda:

Syrenka miasta broni.

Ref.: Nasza Warszawa, nasza stolica

ciągle Syrenkę zachwyca.

A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp

swoją piosenkę: Chlup, chlup, chlup, chlup.

A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp:

Chlup! Chlup! Chlup!

II. Kiedyś prawdziwa Syrenka

w falach tej rzeki mieszkała.

Siadała czasem na brzegu Wisły

i cudne pieśni śpiewała.

Siadała czasem na brzegu Wisły

i cudne pieśni śpiewała.

Złapali ją w sieć rybacy,

spać poszli, bo nocka była,

lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,

bo bardzo go prosiła.

Lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,

bo bardzo go prosiła.

Ref.: Nasza Warszawa…

III. I odtąd dzielna Syrenka

ze swojej wielkiej wdzięczności

postanowiła strzec tego miasta,

pilnować jego wolności.

Postanowiła strzec tego miasta,

pilnować jego wolności.

Jest herbem miasta Warszawa,

stolicy naszego kraju.

I Polacy, duzi i mali,

Syrenkę odwiedzają.

I Polacy, duzi i mali,

Syrenkę odwiedzają.

Ref.: Nasza Warszawa…

Piosenka „Wiosna na łące” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)

I. Dziś na łąkę przyszła Wiosna

w kwiecistej sukience,

budzi maki i stokrotki,

jaskry i kaczeńce.

Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,

świeci ciepłe słońce,

w rosie kąpią się biedronki.

Wiosna już na łące!

II. Świerszcz zielone stroi skrzypce,

da dziś pierwszy koncert.

Tańczą pszczoły i motyle,

żabki i chrabąszcze.

Ref.: Ptaki…

III. Tak się wszyscy cieszą wiosną,

tańczą i śpiewają,

nawet krecik wyszedł z norki,

z myszką pląsa żwawo.

Ref.: Ptaki…

 

Wiersz Anny Onichimowskiej „Zielnik”

Biały rumianek.

Na drugiej –

mały bukiet sasanek.

Na trzeciej –

liście dębu i babki.

Na czwartej –

fiołki, konwalie, bratki.

 

Piosenka „Tango dla mamy” (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

I. Bardzo wcześnie wstaje mama, jeszcze słońce mocno śpi.

Cicho krząta się po domu, gdy my mamy słodkie sny.

Tylko zapach świeżej kawy nie chce dłużej dać mi spać,

budzik dzwoni z całej siły, a więc pora wstać.

Ref.: Kochana mamo, nie możemy żyć bez ciebie,

jesteś jak słońce na niebie, bez którego ginie świat.

Kochana mamo, my tak bardzo cię kochamy,

nie możemy żyć bez mamy, więc na zawsze z nami bądź.

II. Bo tylko mama zna najczulsze w świecie słowa

i tylko mama nam wybaczyć jest gotowa.

Kochana mamo, przyjmij od nas dziś życzenia:

stu lat w zdrowiu i spełnienia wszystkich marzeń życzę ci.

Ref.: Kochana mamo...

III. Tak niedawno do przedszkola prowadziłaś, mamo, mnie,

teraz przyszedł czas na szkołę, każdy dobrze o tym wie.

Zegar bije co godzinę, szybko mija dzień za dniem

i choć jestem coraz starszy, bardzo kocham cię.

Ref.: Kochana mamo...

 

Wiersz Jadwigi Koczanowskiej „Mama i tata”

Mama i Tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca

oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato

dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

Mój tata (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)

1. Kto pomoże, kto przytuli, kto wciąż blisko jest,

kto zawiąże sznurowadło, gdy rozwiąże się?

Kto zabierze mnie na lody, kto mi kupi psa,

kto kanapkę najsmaczniejszą do przedszkola da?

Ref.: Ja i mój tata to superprzyjaciele.

Gdy jesteśmy razem, jest raźniej i weselej.

Jak tylko potrzebuję, to tata obok jest. bis

Przyjaciel to prawdziwy – na dobre i na złe.

2. Gdy mi smutno i gdy czasem płakać mi się chce,

tata weźmie na kolana i przytuli mnie.

I tak pięknie opowiada, bajki czyta mi,

a gdy obok mnie zasypia, mam cudowne sny.

Ref.: Ja i mój tata…

3. Tata uczy mnie, jak dobrze i jak pięknie żyć,

jak odpowiedzialnym i jak dzielnym dzieckiem być.

Więc mój tata to najlepszy, najwspanialszy wzór.

To kolega i przyjaciel – to jest tata mój!

Ref.: Ja i mój tata…

 

Wiersz Stanisława Grabowskiego „Nie jesteś sam”

Mama biega po pokojach

ze ścierką,

z odkurzaczem,

z froterką.

Tata biega po pokojach

z fajką,

z książką

z pomysłami.

A ja siedzę szczęśliwa

w pokoju, gdzie lalka Rozalka,

zeszyty do pierwszej klasy,

atlasy…

Gdy w domu –

tatuś i mama,

nie jestem sama.

 

Język angielski

Zakres tematyczny (Topic range and scope):

Shapes (kształty); Everyday routines (codzienne czynności); Sport (sport);

Musical instruments (instrumenty muzyczne)

Struktury i kluczowe słownictwo bierne (Structures and main receptive language):

Where is.../where are...? Let’s take the lift! Open the door! Get in! Press the buttom! Go up the tree; Count with me; Look; Listen; Point; Make; Colour; Repeat slowly/repeat quickly; What is missing? What shape is it? Help me; Let’s go! What do you do? Let’s play! Listen,please. I like.../ I don’t like... Do you like..? Yes/No; Yes,I can! No, I can’t!

Słownictwo (Vocabulary):

Sleep; jump; climb; play; eat; drink; cook; brush my teeth; go to bed; get up; play hide and seek; big; small; circle; heart; square; star; diamond; rectangle; triangle; oval; guitar, trumpet, maracas, triangle, piano, violin, drum

 

Piosenka (a song):

Shapes are all around

Triangle, rectangle, circle and heart.

Diamond, square, oval and star.

Triangle, rectangle, circle and heart.

Diamond, square, oval and star.

 

Full moon, soccer ball, rolling wheels.

Vroom-vroom-vroom.

We are circles, tralalalala.

Pizza box, waffles and toast.

Yum-yum-yum.

We are squares, tralalalala.

 

Triangle, rectangle, circle and heart. Diamond, square, oval and star.

Triangle, rectangle, circle and heart.

Diamond, square, oval and star.