Kwiecień
WIELKANOC
· poznawanie zwyczajów, tradycji przestrzeganych w domach
· uczestniczenie w działaniach grupowych organizowanych przez nauczyciela oraz we wspólnych swobodnych zabawach
· formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach
· poznawanie zwyczajów wielkanocnych,
· przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,
· poznawanie różnych pisanek,
· tworzenie akompaniamentu do zwrotek piosenki,
· składanie i zaginanie papieru według instrukcji,
· poznawanie budowy i właściwości jajka,
· zapoznanie z ciekawostkami na temat pisanek,
· zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka,
· przygotowanie prostych potraw z jajek,
· zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek.
WIOSENNE POWROTY
· poznawanie oznak nadchodzącej wiosny
· uczestniczenie w pracach na terenie ogródka przedszkolnego (np. grabienie ziemi, wysiewanie nasion, sadzenie roślin)
· układanie historyjki obrazkowej (4 obrazki) według kolejności zdarzeń
· wykonywanie czynności wymagających analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania
· rozwiązywanie zagadek
· rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
· poznawanie nazw ptaków,
· dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,
· utrwalanie cech ptasich na podstawie wilgi,
· budzenie zainteresowania przyrodą,
· zachęcanie do robienia porządków w swoim otoczeniu,
· zintegrowanie dzieci,
· zapoznanie z wyglądem szpaka.
WIOSNA NA WSI
· obserwowanie okazów przyrodniczych za pośrednictwem filmów, książek, zdjęć
· rozpoznawanie i nazywanie zwierząt hodowlanych
· porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa, nazywanie zwierząt
· tworzenie konstrukcji przestrzennych według własnych pomysłów
· tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np. przeznaczenia, smaku
· porównywanie wielkości przedmiotów w stosunku do siebie, innych przedmiotów i ich nazywanie w naturalnych sytuacjach oraz zorganizowanych zabawach
· poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,
· rozwijanie umiejętności mierzenia,
· mierzenie długości stopami, krokami,
· poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka,
· utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,
· poznawanie narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi i ich zastosowania.
DBAMY O PRZYRODĘ
· wyrzucanie śmieci do kosza, przyswajanie zasad ich segregowania
· szanowanie wody, niemarnowanie jej
· poznawanie sposobów ochrony środowiska
· uczestniczenie w pracach dorosłych dbających o rośliny w ich otoczeniu (np. pomoc przy podlewaniu roślin doniczkowych)
· uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał
· ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
· kształtowanie postaw proekologicznych,
· rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
· zachęcanie do segregowania śmieci,
· zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,
· wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,
· zachęcenie do dbania o swoje najbliższe środowisko,
· wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę.
PIOSENKA: ,,WOŁANIE WIOSNY’’
Słowa i muzyka: Krystyna Gowik
I. Dzisiaj w drodze do przedszkola
już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.
Ref: Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące. (2x)
II. Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze bąki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa jak srebrzysty dzwonek.
Ref: Zielona wiosenka…
III. Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
Z czego bardzo się cieszymy!
Ref: Zielona wiosenka…
https://www.youtube.com/watch?v=FEO3PhEDwgs
PIOSENKA: ,,KOSZYCZEK DOBRYCH ŻYCZEŃ’’
Słowa i muzyka: Krystyna Gowik
I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: ,,O! Kto to wszystko będzie jadł?’’
Ref: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia , pomyślności, a na święta dużo gości!
II. Dawno temu prababcia tak samo koszyczek przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?
Ref: Mama, tata…
III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
Ref: Mama, tata…
https://www.youtube.com/watch?v=7TZOcP5tKhY
PIOSENKA: ,,NA PODWÓRKU’’
Słowa i muzyka: Jolanta Kucharczyk
I. Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni
trudno zliczyć ile.
Ref: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek ,
i pies Bryś.
Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
Hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –
Podwórkowy chór.
II. Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce
i brodata koza.
Ref: Kury, gęsi i perliczki…
III. A tu są króliki:
i duże, i małe,
łaciate i szare,
i czarne, i białe.
Ref: Kury, gęsi i perliczki…
https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs
PIOSENKA: ,,OCHROŃ ZIEMIĘ’’
Słowa i muzyka: Krystyna Gowik
I. Mieszkamy na wielkiej kuli.
Ta kula to nasza Ziemia.
Dorośli ciągle na tej Ziemi
chcą wszystko zmieniać.
Wycinają drzewa,
śmiecą na leśnej łące,
czarny dym z kominów leci
i zasłania słońce.
Ref: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.
Ty i ja – jest tu dzieci wiele.
Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2 x)
II. Gdy wszystkie na świecie dzieci
zadbają o piękno Ziemi,
to wszystko skończy się szczęśliwie,
nic się nie zmieni.
W ogromnym kosmosie
Ziemia się nie zgubi,
gdy ją każdy mały człowiek
nauczy się lubić.
Ref: Ochroń Ziemię…
https://www.youtube.com/watch?v=92ySNopG43Y \
Fragment wiersza Apolinarego Nosalskiego ,,O dwunastu braciach - Kwiecień’’
Kwiecień nie czeka,
bardzo się spieszy,
aby na drzewach
listki rozwiesić,
pierwsze warzywa
zasiać w ogrodzie,
po czym z uśmiechem
od nas odchodzi.