Kwiecień

WIELKANOC

· poznawanie zwyczajów, tradycji przestrzeganych w domach

· uczestniczenie w działaniach grupowych organizowanych przez nauczyciela oraz we wspólnych swobodnych zabawach

· formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach

· poznawanie zwyczajów wielkanocnych,

· przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,

· poznawanie różnych pisanek,

· tworzenie akompaniamentu do zwrotek piosenki,

· składanie i zaginanie papieru według instrukcji,

· poznawanie budowy i właściwości jajka,

· zapoznanie z ciekawostkami na temat pisanek,

· zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka,

· przygotowanie prostych potraw z jajek,

· zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek.

 

WIOSENNE POWROTY

· poznawanie oznak nadchodzącej wiosny

· uczestniczenie w pracach na terenie ogródka przedszkolnego (np. grabienie ziemi, wysiewanie nasion, sadzenie roślin)

· układanie historyjki obrazkowej (4 obrazki) według kolejności zdarzeń

· wykonywanie czynności wymagających analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania

· rozwiązywanie zagadek

· rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)

· poznawanie nazw ptaków,

· dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,

· utrwalanie cech ptasich na podstawie wilgi,

· budzenie zainteresowania przyrodą,

· zachęcanie do robienia porządków w swoim otoczeniu,

· zintegrowanie dzieci,

· zapoznanie z wyglądem szpaka.

 

WIOSNA NA WSI

· obserwowanie okazów przyrodniczych za pośrednictwem filmów, książek, zdjęć

· rozpoznawanie i nazywanie zwierząt hodowlanych

· porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa, nazywanie zwierząt

· tworzenie konstrukcji przestrzennych według własnych pomysłów

· tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np. przeznaczenia, smaku

· porównywanie wielkości przedmiotów w stosunku do siebie, innych przedmiotów i ich nazywanie w naturalnych sytuacjach oraz zorganizowanych zabawach

· poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,

· rozwijanie umiejętności mierzenia,

· mierzenie długości stopami, krokami,

· poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka,

· utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,

· poznawanie narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi i ich zastosowania.

 

DBAMY O PRZYRODĘ

· wyrzucanie śmieci do kosza, przyswajanie zasad ich segregowania

· szanowanie wody, niemarnowanie jej

· poznawanie sposobów ochrony środowiska

· uczestniczenie w pracach dorosłych dbających o rośliny w ich otoczeniu (np. pomoc przy podlewaniu roślin doniczkowych)

· uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał

· ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby

· kształtowanie postaw proekologicznych,

· rozwijanie umiejętności klasyfikowania,

· zachęcanie do segregowania śmieci,

· zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,

· wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,

· zachęcenie do dbania o swoje najbliższe środowisko,

· wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę.

 

PIOSENKA: ,,WOŁANIE WIOSNY’’

Słowa i muzyka: Krystyna Gowik

I. Dzisiaj w drodze do przedszkola

już zielone były pola,

a bociany klekotały,

bo na łąkę przyleciały.

 

Ref: Zielona wiosenka nas woła,

zielona panienka wesoła.

W oczy świeci nam

złotym słońcem

i rozrzuca kwiaty pachnące. (2x)

 

II. Na gałązkach pierwsze pąki,

a na pąkach pierwsze bąki.

Żabki skaczą, a skowronek

śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

 

Ref: Zielona wiosenka…

 

III. Na spacerze zobaczymy,

czy już nigdzie nie ma zimy.

Teraz wiosna rządzić będzie,

Z czego bardzo się cieszymy!

 

Ref: Zielona wiosenka…

https://www.youtube.com/watch?v=FEO3PhEDwgs

 

 

PIOSENKA: ,,KOSZYCZEK DOBRYCH ŻYCZEŃ’’

Słowa i muzyka: Krystyna Gowik

 

I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,

a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.

Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.

Dziwi się biały baranek: ,,O! Kto to wszystko będzie jadł?’’

 

Ref: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,

a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.

Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!

I życz szczęścia , pomyślności, a na święta dużo gości!

 

II. Dawno temu prababcia tak samo koszyczek przygotowała.

Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.

Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,

lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?

 

Ref: Mama, tata…

 

III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.

Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.

I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,

a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.

 

Ref: Mama, tata…

https://www.youtube.com/watch?v=7TZOcP5tKhY

 

 

PIOSENKA: ,,NA PODWÓRKU’’

Słowa i muzyka: Jolanta Kucharczyk

 

I. Na podwórku na wsi

jest mieszkańców tyle,

że aż gospodyni

trudno zliczyć ile.

 

Ref: Kury, gęsi i perliczki,

i indyki, i indyczki.

Jest tu kwoka z kurczętami,

mama kaczka z kaczętami.

Piękny kogut Kukuryk

i kot Mruczek ,

i pies Bryś.

Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,

Hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –

Podwórkowy chór.

 

II. Koń kasztanek w stajni,

a w oborze krowa,

tam w zagrodzie owce

i brodata koza.

 

Ref: Kury, gęsi i perliczki…

 

III. A tu są króliki:

i duże, i małe,

łaciate i szare,

i czarne, i białe.

 

Ref: Kury, gęsi i perliczki…

https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs

 

PIOSENKA: ,,OCHROŃ ZIEMIĘ’’

Słowa i muzyka: Krystyna Gowik

I. Mieszkamy na wielkiej kuli.

Ta kula to nasza Ziemia.

Dorośli ciągle na tej Ziemi

chcą wszystko zmieniać.

Wycinają drzewa,

śmiecą na leśnej łące,

czarny dym z kominów leci

i zasłania słońce.

 

Ref: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.

Ty i ja – jest tu dzieci wiele.

Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2 x)

 

II. Gdy wszystkie na świecie dzieci

zadbają o piękno Ziemi,

to wszystko skończy się szczęśliwie,

nic się nie zmieni.

W ogromnym kosmosie

Ziemia się nie zgubi,

gdy ją każdy mały człowiek

nauczy się lubić.

 

Ref: Ochroń Ziemię…

https://www.youtube.com/watch?v=92ySNopG43Y \

 

Fragment wiersza Apolinarego Nosalskiego ,,O dwunastu braciach - Kwiecień’’

Kwiecień nie czeka,

bardzo się spieszy,

aby na drzewach

listki rozwiesić,

pierwsze warzywa

zasiać w ogrodzie,

po czym z uśmiechem

od nas odchodzi.