Kwiecień
1.Wiosenne powroty
· poznawanie nazw ptaków,
· zapoznanie z wyglądem szpaka
· utrwalanie cech ptasich na podstawie wilgi,
· budzenie zainteresowania przyrodą,
· rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
· dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· utrwalanie poznanej piosenki,
· rozwijanie umiejętności płynnego poruszania się w przestrzeni,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· rozwijanie mowy,
· budzenie zainteresowania przyrodą,
· zachęcanie do robienia porządków w swoim otoczeniu,
2. Wielkanoc
· rozwijanie mowy,
· poznawanie zwyczajów wielkanocnych,
· rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
· przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,
· poznawanie różnych pisanek,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· kształtowanie poczucia rytmu,
· tworzenie akompaniamentu do zwrotek piosenki,
· rozwijanie sprawności manualnej,
· składanie i zaginanie papieru według instrukcji,
· poznawanie budowy i właściwości jajka,
· zapoznanie z ciekawostkami na temat pisanek,
· zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka,
· przygotowanie prostych potraw z jajek,
· zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek.
3. Wiosna na wsi
· · poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,
· · poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka,
· · poznawanie narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi i ich zastosowania.
· · utrwalenie znajomości pojęcia ”żywność ekologiczna”
· · rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
· · rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
· · rozwijanie umiejętności mierzenia,
· · mierzenie długości stopami, krokami,
· · rozwijanie sprawności fizycznej,
· · rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
· · rozwijanie umiejętności stosowania różnego metrum podczas rytmizowania tekstu,
· · poznawanie nowej techniki plastycznej.
4. Dbamy o przyrodę
· rozwijanie mowy,
· kształtowanie postaw proekologicznych,
· rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
· utrwalanie poznanych liter,
· rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
· rozwijanie umiejętności liczenia,
· rozwijanie sprawności fizycznej,
· ćwiczenia koordynacji słuchowo-ruchowej,
· rozwijanie umiejętności wokalnych,
· rozwijanie sprawności manualnych,
· zachęcanie do segregowania śmieci,
· zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,
· wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,
· zachęcenie do dbania o swoje najbliższe środowisko,
· wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę.
Piosenka „Wołanie wiosny”
Dzisiaj w drodze do przedszkola
już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.
Ref.: Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące. (2x)
Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze bąki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa jak srebrzysty dzwonek.
Ref.: Zielona wiosenka…
Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
z czego bardzo się cieszymy!
Ref.: Zielona wiosenka…
Piosenka „Na podwórku”
Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni
trudno zliczyć ile.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek,
i pies Bryś.
Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –
podwórkowy chór.
Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce
i brodata koza.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
A tu są króliki:
i duże, i małe,
łaciate i szare,
i czarne, i białe.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
Piosenka „ Koszyczek dobrych życzeń”
Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku, a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku. Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak. Dziwi się biały baranek: O! Kto to wszystko będzie jadł??
Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł, a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń. Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz! I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!
Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała. Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała. Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat, lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł??
Ref.: Mama, tata, siostra, brat ……. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia. Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia. I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są, a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
Ref.: Mama, tata, siostra, brat https://www.youtube.com/watch?v=o8AirMW-Qu8
Wiersz „ Dbaj o ziemię”
Nie rzucaj papierków na trawę.
Nie zaśmiecaj Ziemi.
Pomóż nam dbać o planetę,
niech wszystko się zazieleni.
Bo Ziemia to nasz dom,
mieszkamy właśnie tu,
gdzie się roztacza w krąg
wiosenny zapach bzu.
Nie zrywaj i nie łam gałązek.
Nie strasz zwierząt w lesie.
Przyroda ci wnet podziękuje,
na listkach szczęście przyniesie.
Język angielski:
Zakres tematyczny: (Topic range and scope:)
Body parts (Części ciała) Big / small (Małe / duże) Animals (Zwierzęta)
The Spring (Wiosna)
Easter (Wielkanoc)
Kluczowe słownictwo: (Key Vocabulary:)
head; hands; tummy; legs; toes; nose, eyes, ears, mouth, hair; big, small; elephant; mouse; ladybird;
flowers, flying round, falling down, Easter Bunny, Easter egg
Piosenka: "The Spring Song”
Flowers, flowers! Falling down, down!
Ladybrids, ladybirds! Flying round, round!
Oh, ladybird, sit… On my head, please!
Flowers, flowers! Falling down, down!
Ladybrids, ladybirds! Flying round, round!
Oh, ladybird, sit… On my nose, please!
Flowers, flowers! Falling down, down!
Ladybrids, ladybirds! Flying round, round!
Oh, ladybird sit… On my hand, please!
Flowers, flowers! Falling down, down!
Ladybirds, ladybirds! Fly to the sky, sky!
Bye-bye!